Májas és kapros-fetás rozsos falatkák...így lesz az elrontott teljes kiőrlésű rétestésztából ropogós, töltött finomság

Nos, az egész ott indult, hogy hazaértem "a Balkánról" és gondoltam elkészítem az ott kóstolt bureket, egészségesebb formában (a bejegyzést ITT találjátok)... dehát "nyilván" - gondoltam - majd legyártom én hozzá a teljes kiőrlésű rétestésztát rozslisztből. Szinte mindenki akinek ezt elmeséltem, nagy kérdőjelekkel állt előttem (magában biztosan mosolygott egyet), hogy még sima rétest is nehéz sütni nemhogy egyből teljes kiőrlésű rozslisztből!? Ugyanis a rozslisztnek nagyon alacsony a sikértartalma, ami a tészta ruganyosságát adja. Azért megtoldottam sikérrel, de még így sem lett az igazi... pedig úgy örültem volna, ha leutánozhatom a nagymamámat, mikor szilveszterkor mindig azon a hatalmas asztalon húzogatta szét anyuval egy fehér abroszon a szinte átlátszó rétestésztát, majd megtöltötte mindenféle finomsággal. A túróst szerettem, bár már akkor sem voltam rétes rajongó. Nem is értem magam, hogy az a friss, sós, zsíros burek hogyan rabolhatta el így a "szívemet"?! 😉

Még szerencse, hogy nemrégiben rendeltem aranyos kis formázókat a netről (lent a képen láthatjátok majd), így volt alkalmam kipróbálni, milyen egyszerű. Ha nincs otthon ilyen szerkezet, amit állítólag ravioli formázónak neveznek, simán megoldható egy pohárral és egy villa segítségével is. 

Kapros - fetás töltelékkel

Májas rozsos ropogós

Teljes kiőrlésű ropogós rozsos falatkák májas és kapros-feta sajtos töltelékkel

A tésztához:
  • 250 g teljes kiőrlésű rozsliszt
  • 15 g búzasikér (kb. 1 nagy evőkanál)
  • 150-200 ml langyos víz
  • 1 tk. almaecet
  • 1/2 tk. só
  • 1 kis tojás sárgája
  • 2 ek. olvasztott kókuszzsír
  • liszt a nyújtáshoz
Májas raguhoz:
  • 400 g csirkemáj
  • 2 db közepes fej vöröshagyma
  • 2 gerezd fokhagyma
  • 1 tk. kókuszzsír
  • 1 db tojás
  • 1/2 tk. cayenne bors
  • 1/2 tk. szárított majoranna
  • 1/2 tk. szárított petrezselyem
  • 1/2 tk. őrölt bors
  • 1 dl száraz fehérbor
  • 1 dl víz
Kapros-fetás töltelékhez:
  • 100 g fetasajt
  • 1/2 tk. friss kapor
  • 2 ek. natúr joghurt
  • 1 db kis tojás
Tészta összeállításához
  • 2 ek. natúr joghurt
  • 2 ek. olvasztott kókuszzsír
  • 1/2 tk. só

A lisztet összekeverem a búzasikérrel, a sóval, 1 ek. olvasztott kókuszzsírral és egy kis tojás sárgájával. A langyos vízhez hozzáadom az almaecetet, majd apránként adagolom a liszthez folyamatos gyúrás mellett. A tésztát nagyon simára kell gyúrni, akkor jó, hogy már nem ragad, de még nem is kemény. Ezt követően gombócot formálok belőle, alaposan bekenem kb. 1 ek. olvasztott kókuszzsírral és fóliába csomagolva kb. 30-40 percet pihentetem szobahőmérsékleten. 


Amíg a tészta pihen, elkészítem a töltelékeket. A májas töltelékhez a hagymát nagyon apróra vágom, majd 1 tk. kókuszzsíron elkezdem párolni. Amikor megdinsztelődött, hozzáadom a felaprított csirkemájat, fűszerezem cayenne borssal, majorannával, petrezselyemmel, frissen őrölt borssal és az apróra zúzott fokhagymával. Hozzáadom a fehérbort és a vizet, majd addig párolom, míg a levét elforrja, aztán elkezd pirulni. Ha megfőtt a máj, lehúzom a tűzről, sózom és ha már picit kihűlt hozzákeverem a tojást. Amíg hűl, egy másik tálba a fetát nagyon apróra morzsolom, hozzáadom a joghurtot, a friss kaprot és egy db kisebb tojást és ezt is félreteszem. 

A tészta pihenőidejének lejárta után a tésztát 3 részre osztom, majd a kis gömböket lisztezett nyújtólapon nagyon vékonyra nyújtom. Ha a tészta már nagyon vékony (kb. 1-2 mm), de még nem szakad, bekenem kb. 1 ek. kókuszzsíros joghurttal és alaposan összehajtogatom minden oldalról, majd újra olyan vékonyra nyújtom további liszt segítségével, amennyire csak lehet. A tésztát magával a formával érdemes szaggatni (vagy lehet ez pogácsaszaggató, pohár, stb.), amennyiben van, utána könnyen beleilleszkedik a formába. A kis korongokat megtöltöm vagy a májas vagy a fetás töltelékkel, összehajtom és tapasztom a széleket (vagy a formával vagy egy villával), sütőpapírra helyezem őket, alaposan megkenem tojássárgájával, a tetejébe 2 kisebb lyukat vágok, hogy a gőz tudjon távozni. Én a májasat megszórom lenmaggal (sokkal egészségesebb a szezámmagnál) és 180 °C-ra előmelegített sütőben 30 percig sütöm.


Sütés előtt...

Sütés után a fetás...

Sütés után a májas...

Ropogósan fantasztikus! :)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Mindenmentes zserbógolyó - A karácsonyi sütitár villámgyors éke

A világ legegyszerűbb diétás desszertje - Cukormentes epres cheesecake pohárdesszert (IR barát)

Tartalmas bográcskaják, amelyektől szívdöglesztően jól fogsz kinézni tavasszal...